Th7(-8) vs Th7-8: hogs, drakar, heal/rage.

LÄMPLIG MOT: Th7/8 med två relativt samlade relativt perifera AD som inte skyddas av DGB-plats.

ARMÉ: (6-)7-8 drakar lvl2+, 8-12(-16) egna hog riders + 4 max i cc. 2 heal spells, 1 rage. BK. (eventuellt 5-10 barbs/archers för cc-trupper/hörn)

KEY POINTS: Här räknar du med att ta ut två ADs med hogs/heal och den sista med drakar/rage. Drakarna gör även cleanup.

STRATEGI: Här gäller det att hogsen överlever och tar ut två AD:s som alltså behöver sitta så att hogsen inte dör av GB på vägen. De behöver också sitta så samlat att hogsen inte behöver ta ut en alltför stor del av basen för att komma åt dem. Om det inte finns några DGB-spaces (Dubbel Gigant Bomb-spaces, dvs 4×8 tomt utrymme), så kan man räkna med att hogsen överlever i alla fall inom en heal spell. Så täcker du båda ADs med dina två heal spells, så brukar det gå. Förutsatt att hogsen inte vandrar iväg åt annat håll.

Kom ihåg att den andra heal spellen ska ligga över den andra ADn oavsett om bara ett fåtal går den vägen. Grisarna ska enbart ta ut ADs och ett par stycken kan ofta ensamma ta en hel AD så länge de har heal.

Hög-level WTs och BK dödar snabbt hogs, så helst inte för mycket sådant i närheten.

Allra helst vill man hantera motståndarens cc-drake utanför range för andra defences. Beroende på cc’s placering kan man behöva använda några barbs/archers för att locka ut den. Om det är en max drake: släpp tre egna mot den med lite mellanrum; du vill vara mitt i din attackfront. Därefter två drakar som ‘cuts’ i funneling och när cc-draken är dödad resten av drakarna som bulk där det behövs.

STEP BY STEP:

  1. Locka ut cc-trupperna med en hog och scouta om möjligt vägen samtidigt.
  2. Släpp drakarna: Alltid på den sidan som lättast leder till ADn. Gärna 3 st mot cc-draken i mitten.Tänk på funneling såklart.
  3. Vänta tills de kommit en bit och lägg sedan din enda rage spell.
  4. Släpp BK som köttmur…
  5. …och direkt alla hogs…
  6. …och en heal spell dit de går först.
  7. När hogsen börjar närma sig den andra ADn lägger du den andra heal spellen.

VARIATIONER: Man kan ha några loons med för att nå ADn.

Om motståndaren har balloons i cc (targets ground units only) har man problem utan andra marktrupper än hogs i armén. Att blanda in några barbs/archers skyddar även mot detta.

För fler varianter av drakar+hogs för th7/8 se drakar/hogs/Lightning och drakar/hogs/rage.

För Youtube-videos om hogon (typiskt sett flera hogs och tre heal), se tex Clash Tutor: hogon eller bara googla ‘hogon’ eller ‘dragon rider’.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s