Varför .5-strategi?

När man är med i en krigsklan är målet att klanen ska vinna krigen för äran (war stars) och rikedom (war win bonus).

Med .5-strategi menas att man för varje th väntar med att skaffa sig ‘onödiga’ defences för att inte bli för tung i war weight samtidigt som man maxar sitt offence fullt ut. Syftet med det är att spelaren (och därmed även klanen) får lättare motståndare vid war matchup. Tex att man bara väger lite mer än en max th6 (Th 6.5) men ändå har ett offence som en max th7. Om matchup är jämn får man alltså möta en liten th7, vilket är en mycket enkel ***. Kom ihåg: du kan ta 6 stjärnor på dem med de kan bara ta 3 på dig.

Nackdelen är att man ‘saknar’ defences som skyddar en från att bli raidad på guld/elixir/DE. Detta kan man till stor del komma runt genom att 1. Befinna sig lagom högt i trophies. 2. Farma färdigt till en update utan att pausa. 3. Inte ha mycket guld, elixir och DE samtidigt. 4. Alltid attackera för att få sköld innan man lägger sig.

Hur gör man då? Olika saker väger olika mycket (se sidan om detta), och dessutom är olika saker olika viktiga för varje enskild th. Men frågan man ställer sig är: ‘vad behöver jag för att *** på samma th? Och vad är viktigast för att hindra andra från att *** mig?’. De nya defences som blir tillgängliga på det nya Th-level men som inte ingår i ovanstående svar väntar man med till absolut sist. Det innebär i praktiken att man har överskott på guld i början av en ny Th och överskott av elixir i slutet. Guldet kan man använda till att bygga mur som är praktiskt taget viktlöst och elixiret till att öva strategier genom att farma med riktig krigs-armé eller donera till sin klan.

Varför inte dra det ännu längre och inte alls köpa alla defences innan man levlar upp? Tja, så länge man tar *** på sitt eget nummer, så kan man få bygga hur man vill egentligen… 🙂

Annonser