Th4-5 vs Th4-5: Gigant/healer

LÄMPLIG MOT: TH4-5(-6). Särskilt om muren inte är indelad i många fack.

ARMÉ: I cc: Healer lvl 3+ (14 space) samt 1 archer. Th4 (80 space i camps): 8 giants, 1-3 wallbreakers, resten archers (minst 30). Th5 (135 space) 12 giants, 2-4 wall breakers, resten wizards och archers.

KEY POINTS: AD är primärt mål och ska tas ut innan healern sätts in. Cc-trupperna dras åt samma håll som du tänker starta jättarna ifrån, då fungerar överlevarna som cleanup.

STRTEGI: Eftersom giants är en försvarssökande figur som ger låg skada men har mycket HP så vill man gärna ha assistans av småtrupper dels för att slå ut försvaret snarast men även till cleanup då enbart giants inte hinner med att ta ut hela basen.

Giants kommer inte alltid att stanna vid muren närmast där du släpper dom då det kan finnas försvarsverk i närområdet som är oskyddade av mur och då avviker dom ditåt, för att styra detta kan ett lämpligt scenario vara att släppa en giant som köttmur och kort därefter släppa av 2 eller flera wallbreakers som spränger upp muren till fullo och därmed får din giant till att vända om för att ta den nyöppnade vägen. Då släpper du resterande.

En rutinerad motståndare kan mycket väl ha valt en labyrintliknande uppbyggnad just för att få in dina giants i fållan och där utlösa springtraps. Var observant på om där finns tomrum som kan ha dessa traps och använd då wallbreakers för att ta annan väg som nämns ovan.

Healern läker alltid den största och närmsta gruppen så tänk på att inte släppa av en stor cleanupgrupp innan healern har ‘fäst’ på giants.

Något man även bör ha i åtanke är att försöka läsa av hur giants kommer att vandra så man försöker placera ut healern så att inte den kommer i skottgluggen för ett helt annat försvarsverk än det giantsen håller på med. Ett vanligt exempel är när jättarna vandrar ur range för ett AT som står omgivet av egen mur och då börjar ATern skjuta på healern istället, vilket förstör hela upplägget. Undviks genom att spränga mur till den avkapslade ATern så att gigants tar ut det innan de vandrar ut ur range.

Om muren du tänker spränga ligger inom range för mortar så kommer dina wall breakers dö med en enda träff. Detta undviks genom att timea nedsläppet med mortarens skott.

Mortaren har också en ‘blind spot’ som gör att den kommer skjuta på stödtrupperna medan jättarna arbetar på den.

G/h-taktiken bygger på att det ej finns någon cc-trupp från motståndaren som jagar så detta behandlas i kommande artikel.

G-h kan även användas när man vill säkra ** på en town hall högre än en själv. Då kommer truppen dock oftast inte hinna igenom hela basen, så *** är osannolikt.

VARIATIONER:

Några archers som har syftet att slå ut CC kan och ofta bör bytas ut mot barbarians OM motståndarens CC är marktrupper då dessa gör mer skada samt tåler mer stryk.

Som cleanup är det inte alls fel att ha några goblins och/eller barbarians i lager.

Man kan öka antalet wall breakers om man behöver styra jättarna enl ovan för att undvika traps eller avkapslade ATs.

STEP BY STEP

  1. Dra motståndarens cc-trupper till det hörn/sida där du tänker starta jättarna och döda allt.
  2. Släpp jättarna mot ADn och därefter wall breakers.
  3. Släpp healern när ADn är (nästan) utslagen.
  4. Sätt ut resten av stödtrupperna när giants drar på sig elden från kvarvarande försvarsverk.
Annonser